Van onze voorzitter:
Op maandag 20 feb heeft een delegatie van het IFKS-bestuur in het gemeentehuis te Joure bestuurlijk overleg gevoerd met burgemeester Jannewietske de Vries van de gemeente Sûdwest Fryslân en burgemeester Fred Veenstra van de gemeente De Fryske Marren
Vorig jaar was ons aangezegd dat we voor de IFKS-wedstrijden een vergunning moeten aanvragen. Deze aankondiging zonder bestuurlijk overleg en afstemming hebben we ervaren als onvoldoende waardering en erkenning voor onze in 40 jaar opgebouwde organisatie en praktijk.
De plaatselijke commissies organiseren de activiteiten op de wal en vragen daarvoor een vergunning aan bij hun gemeente en het IFKS-bestuur organiseert de activiteiten op het water en vraagt daarvoor een vergunning aan bij de waterbeheerder. En we kennen een 6-voudige aanpak met Draaiboek, Wedstrijdbepalingen, Omschrijving Scheepsuitrusting, de regels van de Watersportbond en het inzetten van een wedstrijdleider en een umpire. Deze sluitende aanpak is geheel gericht op het organiseren van mooie en veilige wedstrijden.
Met het bieden van deze kwaliteit kun je niet vragen dat we eenvoudigweg tekenen bij het kruisje!
De discussie met beide gemeenten over de vergunningverlening liep vorig jaar vast. Tal van vragen bleven onbeantwoord. Gelukkig hebben beide burgemeesters de IFKS nu tijdig uitgenodigd voor bestuurlijk overleg over het komend wedstrijdseizoen. Ondertussen hadden we de heer Don Bijl een advies laten opstellen over onze aanpak, veiligheid en vergunningverlening. Gewapend met deze kennis is het overleg met beide burgemeesters weer opgestart.
De burgemeesters herhaalden een en andermaal dat de IFKS haar organisatie goed voor elkaar heeft. Deze erkenning en waardering hadden we eerder pijnlijk gemist. Volgens de burgemeesters is nu voor ieder sportevenement buiten een sportcomplex een evenementvergunning nodig. En dus ook voor de IFKS. De aanvraagformulieren zijn eenvoudig in te vullen en er mag verwezen worden naar bestaande documenten, zoals het Draaiboek. En met een vergunning wordt de IFKS niet verantwoordelijk voor de overige bezoekers.
Tegen de achtergrond heeft het IFKS-bestuur aangegeven in principe bereid te zijn om vergunningen aan te vragen, echter onder een aantal condities: uitgangspunt is en blijft de bestaande IFKS-organisatie met onze 6-voudige aanpak, de aanvragen moeten eenvoudig zijn en blijven en zonder administratieve detaillering, verwijzen naar bestaande regels en documenten is toegestaan en naast onze toeschouwers draagt de IFKS nadrukkelijk geen verantwoordelijkheid voor de overige bezoekers.
Bij het afwijken van deze afspraken neemt de voorzitter direct contact op met de burgemeester. Met de lokale commissies zullen we contact opnemen over hun lokale plannen en de vergunningaanvragen.
Beide burgemeesters stemmen in met deze conclusies en spreken hun vertrouwen uit in de afgesproken aanpak. En ze gaan graag in op onze uitnodiging om deze zomer te ervaren hoe onze activiteiten op het land en op het water goed en veilig zijn georganiseerd.
Namens het IFKS-bestuur, voorzitter Jaap Jelle Feenstra.