Bij de Schippersvergadering van vrijdagavond 17 november in Heeg stonden met name twee protestbehandelingen en het besluit van het Bestuur om de Protest Commissie (PC) te dechargeren centraal.
Na de opening lichtte IFKS-voorzitter Jaap Jelle Feenstra de overwegingen, het besluit en de voorstellen van het Bestuur toe.
Bij de controle door de commissie Technische Zaken (cTZ) werd op 20 augustus geconstateerd dat bij het skûtsje Waldwiif de trim meer dan 5 cm buiten de schaal van het ijkmerk viel. De PC sprak als haar oordeel uit dat een herweging moest plaatsvinden. Een maand later gaf de PC aan een aanmerkelijke fout te hebben gemaakt: bij het niet voldoen aan art 6.2.6 was haar het toepassen van art 6.2.11 onbekend. Een fout maken kan, dat is heel menselijk. Het IFKS-Bestuur waardeert dat de PC dit openlijk aangeeft en toegeeft.
Waar het Bestuur moeite mee heeft, is dat de PC op basis van haar inzicht van 24 september niet per direct tot een heropening en een uitspraak is overgegaan. Nu weten we 12 weken nadien nog niet waar we aan toe zijn, de schipper niet, maar ook andere schippers niet. Deze gang van zaken vinden we niet correct.
Het tweede protest gaat over de zwarte-vlag start van de A-klasse op 25 augustus. Het is niet aan het Bestuur om over deze complexe start inhoudelijk te oordelen. Waar wij moeite mee hebben is dat de PC voorbij is gegaan aan de beelden en constateringen van de Wedstrijdleiding (WL) en dat haar competentie met berichtgeving in de media is geschaad, zo geeft de WL in haar nota aan. Wij menen dat de PC zo niet met de WL dient om te gaan, er moet sprake zijn van een als volwaardig ervaren behandeling.
Voor het IFKS-Bestuur is een voortzetting van de goede samenwerking met Zeilvereniging Workum en met wedstrijdleider Saskia Westerhof van bepalend belang. Maar we hebben ook een opmerking over de WL: het de volgende dag met de rug naar de startlijn staan is wat ons betreft een geval van eens-en-nooit-weer!
De stapeling van 1: een aanmerkelijke fout, 2: het lang, te lang en nog steeds uitblijven van een uitspraak en 3: de behandeling van de WL noopt het Bestuur tot het besluit om de PC te moeten dechargeren.
Wij betreuren het dat de PC de formulering van ons besluit als diskwalificatie heeft opgevat. Dat doet geen recht aan onze intentie.
Immers, we hebben gezegd: onder dankzegging voor de jarenlang getoonde inzet en betrokkenheid + wij waarderen het vele en goede werk van de PC + wij prijzen ons gelukkig met de toegenomen kwaliteit van de gehele wedstrijdorganisatie van de IFKS, waar uw commissie onmiskenbaar aan heeft bijgedragen. Welgemeend spreken we van decharge, dat betekent geen afkeuring, maar een beëindiging van taken mét waardering.
Feenstra: “Gelukkig is ons niveau van wedstrijdleiding en protestbehandeling al behoorlijk goed, we kennen geen 5-6-jes, maar zitten echt op het niveau van een 7-8 en het is onze ambitie om dat verder door te ontwikkelen naar 8-9. Dat is nodig, want beide protestsituaties raken het klassement en daarmee het sportieve hart van onze prachtige vereniging. Uitspraken daarover moet dan ook goed, duidelijk, tijdig, gezaghebbend en buiten enige twijfel of discussie zijn!
Daarom zetten we met overtuiging en ambitie in op verdere kwaliteitsverbetering!”.
De schippers hadden veel vragen en opmerkingen over beide protestsituaties en het besluit, maar er was ook waardering voor de argumentatie en besluitvaardigheid van het Bestuur.
Feenstra: “Als Bestuur steken we ook de hand in eigen boezem.
Terugkijkend hadden we het op onderdelen ook zeker anders en beter kunnen doen. En als we onbedoeld negatieve reacties hebben opgeroepen, zijn we openlijk bereid daarop terug te komen. En eerlijk is eerlijk, we hebben werkende weg ook zelf weer geleerd van onze procedures en regels”.
Het IFKS-Bestuur presenteerde 3 voorstellen: we komen met een nieuwe en goed toegeruste PC + we gaan een beleidsnotitie opstellen over het gebruik van drones + we zullen onze regels nog eens zorgvuldig doorlopen. Alles ten gunste van fair en veilig varen met Directe Uitslagen en Prijsuitreiking.
De Schippersvergadering werd afgesloten met het installeren van de Evaluatie Commissie Zeilformule, de schippers kunnen bij de leden Roel Ritzema, Wietse Bandstra en Jeroen de Vos hun vragen, ervaringen en voorstellen aanleveren.
Namens de commissie-Langweer nodigde Sipke Brinksma de schippers uit voor de openingswedstrijd in Langweer op 20 en 21 april en bepleitte dat Langweer in de IFKS-wedstrijdweek wordt opgenomen.
En bij de rondvraag bedankten de vertrekkende schippers Floris Bottema, Koos Lamme en Jeroen de Vos de schippers voor de ervaren sportiviteit en vriendschap en de IFKS voor de ervaren harmonie. Een mooie afsluiting van deze Schippersvergadering.
Jaap Jelle Feenstra, voorzitter IFKS.